Tot ce trebuie să știm despre tartrul dentar

Experiențele arată că tartrul dentar reprezintă o problemă mare pentru pacienți. Tartrul dentar este de fapt o "placă bacteriană maturată" care se formează datorită activității bacteriilor din cavitatea bucală, datorită substanțelor organice (resturi de mâncare) precum și sărurilor minerale din salivă (calciu, fosfați, săruri de fluor).
Există două tipuri de tartru dentar: subgingival (aflat sub gingie) și supragingival (aflat deasupra gingiei). Tartrul subgingival nu este vizibil cu ochiul liber, însă există și are efecte distrugătoare asupra parodonțiului.

Prin spălarea incorectă a dinților (mișcări orizontale) împingem placa bacteriană de pe dinți sub gingie unde bacteriile au condiții ideale: mediu sărac în oxigen, protecție față de efectul de neutralizare al salivei și mediu de cultură datorită plăcii. Bacteriile o descompun, creează un mediu acid devenind posibilă depunerea sărurilor minerale pe această placă de substanțe organice. Și iată că s-a format tartrul dentar! Sărurile întăresc această placă, de aceea a fost denumit piatră.

Tartrul este asămănător unui recif de colari, are tendință de creștere dacă i s-au format bazele. Astfel se formează un cerc vicios, gingiile devin inflamate datorită efectului acidului. La început inflamația apare sub forma unei umfluturi (proces acut) și sângerează, mai târziu cu cronicizarea procesului apare atrofia gingivală și gingia începe să se retragă. Nici osul nu se poate apăra în fața acestor procese agresive, deci se distruge și osul sub gingie și dacă tartrul dentar nu se îndepărtează vă veți alege cu niște consecințe drastice, dinții vor deveni mobili și îi puteți pierde.

În vederea evitării acestui proces spălați-vă pe dinți de 2-3 ori pe zi după fiecare masă, iar dacă observați sângerări gingivale adresați-vă medicului stomatolog!
Tartrul dentar se formează mai ales pe suprafața interioară a dinților frontali inferiori, deoarece acolo ajungem cel mai greu cu periuța de dinți și aici se găsesc orificiile de drenaj ale glandelor salivare, deci această suprafață este tot timpul acoperită de salivă creând un mediu fără oxigen.
Însă în cazul unor persoane există o tendință mai mare să se formeze tartrul dentar. La aceste persoane se formează tartrul aproape pe toate suprafețele dentare și reapare foarte repede după îndepărtare. În cazul acestor persoane, însă nu numai, este strict obligatorie îndepărtarea profesională a tartrului dentar din 3 în 3 luni, precum este obligatorie și utilizarea instrumentelor speciale de igienă orală.